A Jóga nidra relaxáció során a jóga nyolc ágából négyet gyakorlunk: pranajama, pratjahara, dharana és dhjana. Ne ijesszen meg senkit ez a sok idegen szó, ha tovább olvasod meglátod, hogy számodra is ismerős dolgokról van szó. Nézzük meg kicsit bővebben.

A pranajama alatt a különböző légzőgyakorlatokat értjük, amik segítenek megtisztítani a finom energiapályáinkat. Nagyon sokféle légzőgyakorlat létezik, mi a relaxációk alatt természetesen a lassú, megnyugtató hatásúakkal dolgozunk. Csupán azáltal, hogy megnyugszik a légzésünk, máris aktiváltuk az idegrendszerünk paraszimpatikus válaszát. Ilyenkor a test biztonságban érzi magát és az energiáit a szervezet regenerációjára képes fordítani. CSökken a vérnyomás és a pulzusszám és aktiválódik az immunrendszer és a felépítő folyamatok.

A pratjaharában visszavonjuk az érzékszerveinket a külvilágról, tehát becsukjuk a szemünket és nem engedjük elkalandozni a figyelmünket a külső hangok, történések irányába. Ezáltal még jobban önmagunkra tudunk fókuszálni.

A dharana gyakorlatokban megtartjuk figyelmünket egy gondolaton, egy érzelmen vagy egy tárgyon. De olyan is van, hogy kiválasztunk egy életterületet vagy egy folyamatot, amiben éppen benne vagyunk és ami megoldásra, feloldásra, elengedésre vár. Ezekkel a gyakorlatokkal könnyebb meghallani a benső hangot és útmutatást és válaszokat kapni.

És végül, de nem utolsó sorban, törekszünk elérni egy dhjana állapotot, vagyis az események csendes szemlélőjének megmaradni. Ez a belső munka, a meditáció és a kontempláció célja: minél hosszabb ideig megtartani a test és az elme csöndjét és elidőzni ebben a békés benső térben.

Mindig az adott csoport dinamikáját, aktuális energiák mentén haladunk a gyakorlásban. A csoportos jóga nidra relaxáció körülbelül 60 perc időtartamú. Kérlek hozz magaddal kényelmes váltóruhát, mert rövid ízületi átmozgatással kezdünk és csak azután helyezkedünk el fekvő pózba a vezetett mély relaxációhoz. Az aktuális időpont, helyszín és tematika részleteiről kérlek tájékozódj a facebook oldalamon: itt.

A relaxáció lépésről lépésre segít ellazítani a tested, elcsendesíti elméd, kisimítja lelked fodrait és feltölt egy nyugalommal teli tettrekészséggel. Csökkenti a fáradságérzetet, javítja az alvás minőségét. Rendszeres gyakorlással magától rendeződnek és harmonizálódnak érzelmeid, kikopnak a téged ért eseményekre adott gátló, negatív reakciói és pozitív, támogató válaszoknak engedhetsz teret magadban.

A jóga nidra az ébrenlét és alvás közötti átjáró. A ‘mindjárt elalszom’ vagy a ‘még visszaalszom, de ki-kikukucskálok az ébredésbe’ állapotát jelenti, attól függ honnan nézzük. Az érzékszerveinket (látás, hallás, érintés) elvonjuk a külvilágról és a belső csöndünkben pihentetjük. Mindvégig az itt és mostban maradsz és teljes mértékben te irányítod belső tapasztalásaid.

A test ellazítása és a tudat fókuszának befelé irányítása pedig támogatja a tudatalatti tartalmak harmonizálását és ebben a nyugalomban könnyebb meghallani lelkünk üzenetét. Azáltal, hogy pihentetjük az elmét, a tudat öntisztító folyamatai automatiksan beindulnak, minden erőfeszítés nélkül, spontán megjelennek majd eltűnnek a negatív előjellel megélt eseményekhez fűződő fájdalmas érzelem válaszok. Csak engedd megtörténni.